De ideale relatie tussen werkgever en werknemer is 'halen en brengen' en samen waarde toevoegen.
Je wilt tevreden klanten, medewerkers, diensten verlenen, optimaal presteren, net als efficiency en laag verzuim, dus lage kosten. De Prestatie en werkvermogen van je personeel zit in de mate van vitaliteit van je personeel. Het in beeld hebben van het human capital (kennis, competenties en maatschappelijke waarden) is van belang voor groei en continuïteit.
Duurzame inzetbaarheid: werkgever en werknemer zijn ‘fit’, hebben een juiste match, passend en wendbaar. Inzetbaarheid is afhankelijk van vakkennis, vitaliteit en betrokkenheid. Medewerkers willen gezien worden.
Duurzame inzetbaarheid coachen op onderwerpen als: opleidingsbehoefte, talenten benutten, passend werk, betere samenwerking, stijl van leidinggeven, cultuur, teamwork.
Ik werk in opdracht van werkgevers en op eigen verzoek.
duurzame
inzetbaarheid
Organisaties die hun kernwaarden verbinden met de omgeving en toegevoegde waarde, geven duidelijkheid over waar het bedrijf voor staat en maakt daar keuzes op. Het vormt mede de cultuur, is sturend op verwachtingen en prestaties. Hoe matcht werkgever en werknemer op waarden, motivatie en kwaliteiten? Dit is een centrale vraag die actueel blijft.
Werknemers die trots zijn op hun bedrijf, hun werk belangrijk vinden, plezier hebben en tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden zijn verbonden en loyaal.
Is er betrokkenheid, dan is resultaatverantwoordelijkheid beter te realiseren. Essentieel is de wijze waarop resultaten en doelen behaald worden. Competenties (houding, vaardigheid, kwaliteiten en kennis) blijken daarbij een goede meetlat te zijn.
Dat wat
werkgever
en
werknemer
bindt
Groeien en ontwikkelen.
Beheersen van kwaliteit en mobiliteit door gerichte ontwikkeling van competenties resultaten halen en problemen oplossen.
Duurzame inzetbaarheid gaat over belangen van de organisatie en medewerker. Hoe creëer je goede arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden die aansluiten van de wensen en behoeften van werkgever en werknemer.
Een goede match tussen persoon en organisatie maakt beiden vitaler. Voor mij zijn de volgende vragen belangrijk, zodat werkgever en werknemer lang met elkaar kunnen optrekken en presteren. Wat matcht:
- Vitaliteit
- Wat motiveert?
- Komen de ambities overeen?
- Overeenkomen gevraagde en aangeboden competenties
- Komen de visies overeen?
Re-integratie
2e-soor
Coach duurzame inzetbaarheid
Werkgever en werknemer zijn 'fit', hebben een match die past, zijn betrokken, nu en in de toekomst.
Kansen creëren, ontwikkelen en doelen stellen, en zelf het stuur in handen nemen.
De mogelijkheden bespreken?
Duurzame inzetbaarheid, de 4 pijlers:
- Betrokkenheid
- Goede arbeidsverhouding
- Vitaliteit
- Ontwikkeling
Bedrijven en organisaties die werk maken van de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers, plukken daar vaak direct de vruchten van. Het zorgt voor meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit. Mensen zullen steeds langer doorwerken en de gemiddelde leeftijd op de werkvloer stijgt.
Tegelijkertijd vragen economische en technologische ontwikkelingen wendbaarheid van organisaties. Werkgevers en werknemers die ervoor zorgen dat ze fit blijven voor het steeds sneller veranderende werk, zijn op weg naar duurzame inzetbaarheid.
Een goed beleid levert de werkgever competente, fitte en gemotiveerde werknemers op. Deze werknemers dragen optimaal bij aan een productieve en flexibele organisatie.
Bevlogen teams scoren beter op:
Omzet (+12%)
Klantvriendelijkheid (+12%)
Productie (+18%)
Coachingstraject
Onderwerpen van coaching:
Ambitie: Wat wordt je volgende stap, doorgroeimogelijkheden
Resultaatgericht werken: Competentie gericht ontwikkelen
Energiebalans: Weten waar je energie van krijgt en hoe je het effectief maakt
Invloed vergroten: Inzichten waarop keuzes gemaakt kunnen worden en 'er zin in' krijgt
Inzetbaarheid: Meer doen van 'dat' wat bijdraagt aan de prestatie.
we love them
Wat anderen over mij zeggen
Blog
Talenten, kwaliteiten en meer
Talenten, passies, flow, kwaliteiten, competenties…… Dit zijn woorden die veel worden gebruikt, te pas en onpas, maar wat betekenen die woorden. Ik wil hier uitleggen
“Arbeidsmarkt klaar”, wat is dat?
“Arbeidsmarkt klaar”, wat is dat? Solliciteren; met een vacature zoeken, cv maken en brief schrijven ben je er niet. Het klinkt heel raar ‘arbeidsmarkt klaar’,
Productiviteit van medewerkers verhogen
Je wilt de (markt) ontwikkelingen bijhouden?
- De omgeving vraagt doorlopend aanpassing van de organisatie, dat vereist schakelen en je medewerker schakelt (niet) mee.
- Je wilt weten hoe je medewerker functioneert. Is de medewerker voldoende betrokken en heeft hij voldoende vaardigheden, zelfstandigheid en ervaren ze invloed op hun werk?
- Zijn er groeimogelijkheden voor de medewerker en hoe die in te zetten of te ontwikkelen?
- Is de medewerker flexibel, durft hij initiatief te nemen en heeft hij oog voor productiviteit? Of kan dat beter?
Verzuimpreventie
Weet je dat:
1 op de 3 ziekmelding stressgerelateerd is
1 op de 3 medewerker zich onderbenut voelt
1 op de 10 medewerker problemen heeft met de combinatie werk en privé
Bron: TNO
Tips voor het voorkomen van verzuim
En, hoe is het gesteld met het werkplezier?
- Je raakt wel eens de controle kwijt op een medewerker die verzuimt.
- Je medewerker dreigt (opnieuw) uit te vallen omdat ‘het boven zijn hoofd groeit’ in zijn werk of werk-/privébalans.
- Je wilt het ziekteverzuim verminderen en productiviteit verhogen.
Verzuimkosten verlagen door meer betrokkenheid
Analyseer werkplezier en werkenergie van je werknemer
“Ik geloof dat als werkplezier en prestatie samengaan het potentieel maximaliseert. Werk plezierig maken draagt bij aan een hogere productiviteit, en betere moraal en het stimuleert het welzijn van je medewerker(s). Gedreven werknemers zijn productiever. Met als resultaat: meer rendement.
100 % passend werk
‘Fit’; een goede match van de werknemer op functie, taken en werkomgeving.
Organisatie ‘fit’; goed samenhangend geheel van de organisatie, haar bestaansvoorwaarden en hoe de organisatie en medewerkers tot elkaar verhouden.
Benut het loopbaanbudget voor loopbaanplanning
Werkgevers
Persoonlijk ontwikkelplan
Persoonlijke ontwikkeling is voor de medewerker een belangrijke motiverende factor. Het past goed in de uitwisselingsrelatie medewerker-organisatie, waardoor de organisatie door groei en veranderende omgeving ook zijn ontwikkeling onderhoudt. het persoonlijk ontwikkeling plan geeft de mogelijkheid aan de vraag- en aanbodzijde te sturen, door daarbij af te vragen: welke competentie heeft de organisatie nodig en welke talenten heeft de organisatie in huis.
De vraag naar ontwikkeling concreet maken
Mijn uitgangspunt is werken aan een goede match, het verbinden van individuele persoonskenmerken met organisatie -/functiekenmerken en taakeisen. Competenties zijn te operationaliseren en de verbindende factor.
‘Organisatie fit’ bestaat uit het samenhangend geheel tussen bestaansrecht, leefbaarheid en inrichting. Hoe mensen en beroepen/functies zich tot elkaar verhouden is van invloed op prestaties. De kunst van het managen is: afstemmen.
Werkgever: Een goede match betekent ook werkplezier dat bijdraagt aan een hogere productie, hogere klanttevredenheid, betere moraal en lagere verzuimkosten.
Professional/medewerker: Een goede match betekent zeker werkplezier en geeft een betere prestatie, betere energiebalans, presentatie en meer tevredenheid en minder ziekteverzuim.
De Werkenergieanalyse® staat geregistreerd in de Toolbox Duurzame Inzetbaarheid van het Ministerie van Sociale Zaken. De Werkenergieanalyse® is gebaseerd op het Job Demand-Resourses onderzoek van Prof. Dr Arnold Bakker van de Erasmus Universiteit.
|
- Sluiten arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden aan bij de wensen en behoeften van werknemers en de organisatie? Wat is de balans?
- Organisatieprestatie, meten is weten
- teamcoaching,
- Verbetertrajecten.
- Nul- en eindmeting verandertrajecten.